Vi känner alla igen att satsningar går igenom några tydliga faser. Entusiasm vid uppstarten, drivkraft mot målet, men så kommer verkligheten och utmaningarna ikapp, motivationen mattas, det skapas osäkerhet om förmågan att lyckas, hur ska vi ro detta iland. Men så ser man framgång här och där, vilket sporrar till att satsa vidare, och nu ser man effekten som man från början gick och hoppades på….
Känner ni igen er?
Saker och ting tar tid. Det kommer inte omedelbart ett resultat utan man måste vara ihärdig. Det gäller både för dig som arbetsgivare men framför allt för den som ska lära sig.
Som arbetsgivare bör du vara strategisk, tänka långsiktigt och inte bränna av allt krut i början. Grundtanken är ju att de som redan är anställda ska kunna språket för att klara jobbet men också kunna utvecklas i språket och växa som individer och bli en starkare tillgång både för kunder och på arbetsplatsen.
Sedan kommer det ju säkert att behövas mer personal på sikt som också behöver språkligt stöd. Då kan det vara klokt att redan ha en genomtänkt plan för det.